خاطره بازی با پیکان

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

اگر هرگونه سوال و یا اشکالی در رابطه با این زمینه و یا هر زمینه تحصیلی
مانند: مدرسه ، دانشگاه ، کنکور ، ارشد ، دکتری ، نظام وظیفه و... دارید ؛

...کافیست با ما تماس بگیرید

شماره تماس از خط ثابت 02170705003

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل



25 اردیبهشت 1384 پیکان به موزه فرستاده شد

خاطره بازی با پیکان


 مجید تربت زاده
روزنامه قدس، 25 اردیبهشت 1397
بیشتر از یک خودرو، فراتر از یک وسیله نقلیه بى جان وخیلى جاندارتر از چهارچرخ هاى که کارش فقط جابه جا کردن آدمها است، مثل یک رفیق شفیق، به کودکى مان شور و شعف داد، پا به پاى جوان هایمان جوانى کرد، در میانسالى همه جا و همه جوره کنارمان بود، با پولدارى و بى پولى مان ساخت و سرِ پیرى عصاى دستمان شد. « پیکان »در عزا و عروسى، شریک غم ها و شادی هایمان بود و یک عمر با ما زندگى کرد. « پیکان » و شخصیتش در زندگى و فرهنگ ایرانی ها آنقدرها جایگاه و عزت و قرُب دارد که بشود آن را بهانه نوشتن « گزارش از شخص » کرد. با این توضیح که البته بهانه امروز، بهانه شیرینى نیست! 25 اردیبهشت سال 84  « پیکان » بازنشسته شد. قرار بود ارابه دوست داشتنى ایرانی ها در موزه به تماشاى رشد و بالندگى صنعت خودروى کشورمان بنشیند،ا ما....
ساعت ده و نیم
گروه صنعتى « روتس » در انگلیس،  10 سال بود که « هیلمن هانتر » را تولید می کرد و حالا در رقابت  با دیگر خودروسازان اروپایى، کم آورده و داشت ورشکست می شد. ایرانی ها از آغاز دهه 40 به فکر خودرو سازى افتاده و براى تولید خودروى سوارى مدتها روى مُخ « فیات » ایتالیایى کار کرده بودند،  چند سالى هم دست به دامن آلمان ىها و فرانسوی ها شده و حتى می گویند شاه و دیگر مقا مهاى عالى
رتبه ایرانى ریش گرو گذاشته تا آ نها را راضى به تولید خودروى سوارى در ایران کنند اما به نتیجه اى  نرسیده بودند.وقتى خبر ورشکستگى « روتس » به گوش برادران « خیامى » و شرکت ایران ناسیونال  رسید، فورى دست به کار شدند و توانستند براى تولید خودروى سوارى با شرکت انگلیسى توافق کنند. سرانجام ساعت ده و نیم صبح 23 اردیبهشت سال 1346 تولید نخستین خودروى سوارى در کارخانه « ایران ناسیونال » آغاز شد. البته واقعیت و درست ترش را اگر بخواهید باید برگردید به بیشتر از یک سال پیش که آخرین مدل خودرو انگلیسى  « هیلمن هانتر » با شکل و شمایلى که در ایران  اسمش را « پیکان » گذاشتیم، تولید شده بود.
هر هفته 10 دستگاه
حکومت و دولت هم با وا مهاى کلان محکم پشت ایران ناسیونال ایستاده بودند. مسئولان رده بالاى کشور در روز افتتاح خط تولید، در صحنه حاضر شده و در پایان مراسم هرکدام یک دستگاه پیکان خریده بودند. تبلیغات خودروى ایرانى همه جا به چشم می خورد. نخست وزیر - هویدا - بعد از پیپ و گل روى سین هاش به پیکان آبى رنگش می نازید و براى رفتن به محل کار از آن استفاده می کرد. در حالى که هفته نامه « بامشاد »در 2  خرداد 1346 نوشت: «ایران ناسیونال هر هفته 10 دستگاه پیکان و هفت دستگاه اتوبوس تولید م ىکند.» خودروى ، ساده، پرمصرف و بدون امکانات انگلیسی ها، خیلى زود جایش را در ایران باز کرد. در طول چند سال مدلهاى مختلفى از آن تولید شد تا سلیقه همه  ایران ىها را پوشش بدهد. از «دو لوکس، کار لوکس  و استیشن»  بگیرید تا « جوانان » که با دو کاربراتور و  موتورى سرحا ل تر؛ در واقع پیکان اسپرت آن روزها بود و مدل گیربکس اتومات که مورد استقبال واقع نشد و فراموش شد.
بى رقیب
« پیکان » مثل امروز رقیبان گردن کلفتى در بازار نداشت. خودرو هم هنوز مثل امروز به نیاز درجه یک خانواده ها تبدیل نشده بود! طبقه ضعیف اصلاً به ماشین دار شدن فکر نمی کردند و آ نهایى که دستشان بیشتر از بقیه به دهان و جیبشان می رسید، گزینه هاى غیر وطنى زیادى براى خرید پیش رویشان بود. می ماندند طبقه متوسط که کم توقع ترین و پرتوقع ترینشان آرزوى داشتن پیکان را داشتند. نخست وزیر هم که با پیکان سوار ى هاى هر روز هاش و شعار « هر ایرانى یک پیکان » ایرانی ها را  مشتاق تر می کرد. از انصاف نگذریم « پیکان » هم با  همه ایرادها و ضعف هایى که با معیارهاى آن روزى و امروزى داشت، براى ما خودروى همه کار هاى بود که در هیچ صحن هاى کار مردم را لنگ نمی گذاشت، قیمت مناسبى داشت، ساده و بى دنگ و فنگ بود، چند برابر ظرفیت اسمى و رسمی اش سرنشین سوار می کرد، لوازم یدکی اش گاه حتى دربقالی هاى محل پیدا می شد و خلاصه همه جوره با توقعاتى که ما ایرانی ها از خودرو داشتیم کنار می آمد.
روزهاى خوشى پیکان
تولیدش با سرمای هاى نزدیک به 10 میلیون تومان شروع شد. « ایران ناسیونال » سه سال اول از هیچ روش و تلاشى براى تبلیغ « پیکان » فروگذار نکرد. « خیامى » حتى در سال 48 به فوتبال متوسل شد و طى یک توافق با مالک باشگاه « پرسپولیس » بازیکنان درجه یک این تیم را قرض گرفت و تیم پیکان را راه انداخت و قهرمان باشگاه هاى تهران شد.  البته باشگاه پیکان دوام نیاورد و بسرعت ا ز هم پاشید اما پیکان
ماند و هر روز جایگاهش در میان مردم محکم تر شد. نشریات و مجلات اجتماعى و ورزشى عکس شخصیت ها و ورزشکاران را در کنار پیکان چاپ می کردند. روزنامه ها پر بود از تبلیغ پیکان 17هزارتومانى که با تسهیلات به شما فروخته می شد. شاه ایران در سال 52 وقتى خواست براى رئیس
جمهور رومانى هدیه اى بفرستد، چیزى بهتر از یک دستگاه پیکان سفارشى پیدا نکرد. پدر پیکان، شرکت 10 میلیون تومانى ایران ناسیونال، هفت سال بعد از راه اندازى، سرمایه اش به لطف تبلیغات گسترده و پیکان دوستى ما به 579 میلیون و 125هزار دلار رسیده بود!
سا لهاى مونتاژ
ا اینکه « پیکان » در طول 38 سال، نان آور خانه مان شده بود، در سفرهاى سالانه همراهمان می شد، به روستاهاى دور افتاده رسیده بود و حسابى در همه جاى زندگى مان ریشه دوانده بود. اما در 10 سال پیش از انقلاب فقط موفق شده بودیم، قطعاتى مثل بدنه، رادیاتور، شیشه، کم کفنرها، سپر و... را در ایران تولید کنیم! موتور،گیربکس و... را هنوز باید از « کرایسلر » ى می خریدیم. انقلاب که پیروز شد، ایران ناسیونال به ایران خودرو تغییر نام داد، اما « پیکان »  همان « پیکان » ماند. نه اسمش عوض شد و نه کاربردها و محبوبیتش تغییرى کرد. فقط مشکلات تولید، کمبود قطعه و... کار را به کاهش و در مقطعى از دهه 60 به توقف تولید رساند. سا لهایى که اگرچه مردم هنوز پیکان را دوست داشتند، اما تولید کنندگان دل خوشى از آن نداشتند. چند سالى طول کشید تا صنایع داخلى موفق به ساخت قطعات اصلى موتور و گیربکس بشوند و پیکان تمام ایرانى دوباره تبدیل به محصول پرسود و محبوب ایران خودرو بشود.
هنوز زنده است
رقیب هایش یکى یکى رسیدند. جدیدتر، زیبا و با امکانات بیشتر. از پیکان با موتور پژو بگیرید تا پژوهاى با موتور پیکان، پراید، 405 و بعدها سمند. اما هیچ کدام آ نها با همه توانایى هایشان نتوانستند خاطره ساز و همه کاره و همه فن حریف بشوند. پراید با وجود تکثیر شدن به روش تک سلولی ها در ایران و با همه اشتیاقى که به خرید آن بود و هست در خوشبینانه ترین حالتش فقط توانست در مقام لطیفه سازى خودرویى برایمان خاطره ساز شود!  « پیکان »اما با وجود اینکه به صورت اجبارى به موزه فرستاده شد، قلب و دیگر اعضایش درون سینه و بدن « روا و آریسان » هنوز زنده اند و زندگى می کنند. « پیکان » هنوز در کنار ماست و هنوز دلواپس پیشرفت خودروسازیمان!


ãäÈÚ

مشخصات

  • منبع: http://noruziha.blogsky.com/1397/02/25/post-342/خاطره-بازی-با-پیکان
  • کلمات کلیدی: پیکان ,تولید ,خودروى ,براى ,خودرو ,ناسیونال ,ایران ناسیونال ,خودروى سوارى ,دستگاه پیکان ,تولید خودروى ,ایران خودرو ,تولید خودروى سوارى ,براى تو
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها